کد مطلب:298712 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:211

آیه ی شریفه ی «الیوم اکملت لکم دینکم..» از دیدگاه شیعه و سنی


مفسرین شیعه به اتفاق، نزول آیه ی فوق را در روز غدیرخم در شأن مقام «ولایت و امامت» حضرت علی علیه السلام ذكر كرده اند. [1] .

به روایت بعضی از مفسرین و محدثین اهل سنت این آیه ی شریفه در روز عرفه در حجةالوداع نازل شده است و آن را در مورد ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام


نمی دانند. [2] .

چنانكه از طارق بن شهاب روایت شده، مردی یهودی به عمر گفت: شما آیتی در كتاب خود می خوانید كه اگر آن آیت بر ما نازل شده بود، روز نزول آن را عیدی بزرگ برپا می كردیم، عمر گفت: كدام است، آن مرد یهودی گفت: «اَلیوم اَكْمَلتُ لَكُمْ دینكُم...» عمر گفت: من می دانم كه این آیت كدام روز، بر چه جایگه فرود آمد. روز جمعه در روز عرفه، و ما كه یاران بودیم با رسول خدا به عرفات ایستاده بودیم و به حمدالله این دو روز، ما را عید است و تا به قیامت مسلمانان را عید خواهد بود. [3] .

از ابن عباس نقل شده است: پیامبر چون در عرفات ایستاد دست به دعا برداشته بود كه این آیت فرود آمد. و معنی آن این است كه امروز روزی است كه دین شما را تمام كردم، احكام دین و شرایع اسلام را به سر بردم. فرائض و سنن، حلال و حرام را پیدا كردم. كه پس از این هیچ آیت، حلال و حرام، حدود و فرائض و احكام از آسمان فرو نیامد. [4] .


[1] ر. ك: طبقات جلد دوم، ص 229، احقاق الحق، جلد ششم صص 335- 320، الغدير، جلد اول، صص 237- 230 و تفسير نمونه، جلد چهارم، ص 266.

[2] ر. ك: طبقات، جلد دوم، ص 229، كشف الاسرار، جلد سوم، ص 17.

[3] ر. ك: البداية والنهاية، جلد سوم جزء پنجم، ص 157.

[4] ر. ك: كشف الاسرار، جلد سوم، ص 17.